1 Şubat 2016 Pazartesi

Cuma Namazı Hakkında Bilmedikleriniz? Cuma Namazımız Geçerli mi Değil mi?

Cuma Namazı Hakkında Bilmedikleriniz? Cuma Namazımız Geçerli mi Değil mi?


Cuma Namazı şartlarını taşıyan her müslümana farz olduğu bütün ulemalarca üzerinde şüphe bulunmayan bir namazdır. Başlıkta belirttiğimiz gibi geçerli mi değil mi Zuhri ahir gerekir mi konusu bu namazın farz olup olmaması ile ilgili değil aynı anda bir yerleşim yerinde kılınabilir mi kılınamaz mı şüphesine nazaran kılınmaktadır. Bunu birazdan ayrıntılı açıklayacağız. Çok eskiden beridir zuhri ahir diğer adıyla son öğle namazı kılınmaktadır bu konu hakkında halkın pek fazla bir bilgisi bulunmamaktadır. Şöyle ki zuhri ahir nedir neden cuma namazı sonrasında 10 rekat namaz kılıyoruz çoğu kişi bunun farkında değil hiç bilmiyor bazıları da biliyor ama yanlış biliyor. Bugün bütün camilerimizde kılınan bu namazların biliçsizce kılınması dini bilgilerimizin eksikliğinden kaynaklanmaktadır. Burda ki sorun birazda yetkililerimizin, din alimlerimizin, din büyüklerimizin yeteri kadar halkı bilgilendirmemesinden kaynaklanmaktadır. Tabi sadece suç büyüklerimizde değil insanımız bir şeyler okuyup öğrenme gayreti göstermiyor, okumuyor, araştırmıyor böyle ortaya karışık birşeyler çıkıyor.

Şimdi zuhri ahiri biraz açalım nedir bu son öğle namazı? Peygamberimizin döneminde asıl kaynak peygamberimiz olduğu için tüm müslümanlar aynı yerde namaz kılıyorlardı bundan farklı birşey olma ihtimali de yok. Düşünün Peygamberimizin olduğu bir yer varken farklı bir yerde toplanıp namaz kılınması düşünülemez. Burası tamam. Sorun bundan sonrasında başlıyor. Müslümanlık yayılıyor müslüman şehirleri ve köyleri kuruluyor. Müslümanlar çoğalıyor şimdi herkesin toplanıp aynı yerde namaz kılması diye bir durum sizce düşünülebilir mi? Sadece düşünülebilir ama uygulanamaz. Daha ayrıntıya girelim. Aynı yerleşim birimi içinde nufus çok fazla olduğu için herkesin aynı yerde namaz kılması mümkün olmadığından farklı yerlerde kılınması zorunluluğu doğmaktadır. Başka bir sorunu da örnekle açıklayalım daha anlaşılır olması için. Aynı yerleşim yerinde nüfus az ama arada mesafeler olan iki yer var karşı karşıya ama aralarında yürüme mesafesinden daha fazla bir mesafe var. Her hafta cuma günü vasıta bulup bir yerde toplanıp cuma namazını kılmaları pek mümün olmaz bu onlara eziyet de olur. Ulaşım yüzünden hepsi kendi arasında namaz kılıyor, şimdi burda ilk tekbir alanın namazı kabul olur görüşü var. Şimdi ne yapmak gerekir hangimizin namazı kabul hangimizin ki kabul değil. Böyle bir durum düşünüldüğünde iki tarafında zuhri ahir namazı kılması gerekir. Burda bazı alimler gereken durumlarda farklı yerlerde cuma namazı kılınabilir demişlerdir. Farklı yerlerde kılınan bu cuma namazlarının hepsimi kabul yoksa ilk tekbir alanın mı namazı kabul olur. İşte mesele bu sorunun cevabına çözüm bulamamaktan kaynaklanmaktadır. Tam olmasa da zuhri ahir konusunda biraz fikir sahibi olduğunuzu varsayıyorum. 

Biraz da bu ihtiyat konusuna değinmek istiyorum bence en önemli olan konu da bu. İhiyat olan bu sorunun asıl sebebi aynı yerleşim yerinde ihtiyaç olmadıkça namaz kılınamaz ihtimali. Bu meselenin tek sebebi bu. Burda hiç bir kimse herkesin namazı kabul olur yada ilk kılanın namazı kabul diyemez. Burda dikkat edilmesi gereken asıl konu cuma namazı herkese farz ve cumayı kılan ayrıca öğle namazı kılması gerekmez. Bunu akıldan çıkarmadan kabul olmamıştır şuphesiyle değil, çünkü dinde şüphe ile ibadet olmaz. Kabul olduğuna inanarak sadece ihtiyat amacıyla namaz kılmanın daha hayırlı ve faydalı olacağına inanarak kılmak daha iyidir. Şimdi burda dikkat edilmesinde fayda olan başka bir konu daha ortaya çıkıyor. Şuphe ile ibadet olmaz düşüncesi ile bu namazın kılınmaması gerektiği konusu. Çünkü bu namazın hiçbir kaynağı ve delili bulunmamaktadır. Bazı alimler bu namazın bidat sonradan uydurulma olma konusuna da değinmişlerdir.

Şimdi burdan çıkan sonuçlar ve müctehitlerin görüşlerini ve delillerini göz önüne aldığımızda, karşı çıkanların bile zaruret halinde birden fazla yerde namaz kılınabilir görüşüne dayanarak ve zuhri ahirin ihtiyat sebebiyle kılınmasının bir dayanağı olmadığından ve yine Peygamberimizin cuma öncesinde ve sonrasında nafile namaz kıldığı sabit olduğundan bu sünnetinde yerine getirilmemesi sebebiyle kılmamakta fayda vardır. Yine kılmak isteyenler kılabilir buna kimse karşı çıkamaz ama bu konulara dikkat ederek kılmakta fayda vardır bunu akıldan çıkarmayınız. Allah herkese en doğru şekilde ibadet etmeyi ve rızasını kazanmayı nasip etsin. (Amin)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder